Mapes conceptuals i fluxogrames: eines de suport al pensament

A classe vam veure que per a representar la realitat d'una manera visual, estructurada, lògica i comprensible podem utilitzar dues eines de suport al pensament:

1) Els mapes conceptuals: Aquests ens ajuden a organitzar la informació de forma estructurada i coherent. Ordenant, jerarquitzant i esquematitzant tota la informació mitjançant la representació gràfica d'aquesta a través d'un mapa i els seus connectors. Aquests mapes es poden crear des de qualsevol editor gràfic, nosaltres vam utilitzar un programa gratuït anomenat CMapTools.

En primer lloc ens vam descarregar el programa a l'ordinador, després vam crear un mapa conceptual mitjançant la representació d'un sopar de nadal. El més important és tenir clar el què i el com vols representar la informació abans de posar-te a fer-ho amb el programa: quins són els paquets bàsics d'informació i quina relació hi ha entre ells. Amb el programa, bàsicament cal escriure els quadres amb la informació clau, i vincular-los amb els altres quadres mitjançant línies i fletxes, en les que pots posar quina mena de conexió/relació tenen. A més a més, podem modificar els colors i l'estil dels textos, de les línies, dels requadres... per fer-ho més clar i entenedor. Quan acabem de fer-lo, el podem exportar en el format que més ens convingui (pdf, jpg, pàgina web...) amb l'eina "Exporta el CMap com a..." que trobarem al menú "Fitxer". Nosaltres necessitàvem exportar-ho com a imatge jpg per a poder-ho penjar al bloc.

I aquí en teniu el resultat:



2) Fluxogrames: Els diagrames de flux és una eina que s'utilitza per representar procediments encaminats a resoldre una tasca. Els fluxogrames tenen una simbologia definida i preestablerta, així tothom utilitza un mateix llenguatge. Els fluxogrames es poden treballar amb moltes eines com el Word de Microsoft, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc. Nosaltres vam utilitzar una eina on-line anomenada Gliffy. Aquesta eina permet crear, guardar i editar diagrames de flux i també treballar amb altres tipus de representacions gràfiques i poder exportar la feina feta en diferents formats.

A classe vam fer una pràctica representant l'acció de travessar una cruïlla amb semàfors i posteriorment ho vam exportar a jpg per tal de poder penjar l'exercici al bloc.
Aquí en teniu el resultat:


En resum podem dir que els mapes conceptuals serveixen per a representar gràfics i els fluxogrames per a representar processos. Ambdues eines ens ajuden a estructurar els nostres pensaments i a projectar-los. Com a mestres aquestes eines ens poden ser molt útils per planificar i esquematitzar les nostres tasques. De cara als alumnes també pot ser de gran interès que les utilitzin, per tal d'estructurar les seves ments i que aquests puguin practicar de manera que aprenguin a planificar, destriar la informació, organitzar-la, etc.

En educació infantil són els mestres qui les utilitzen, ja que els infants encara no tenen prou habilitats psicomotrius i cognitives, ni els coneixements necessaris per tal d'utilitzar-les. Els mestres d'infantil les podem utilitzar per explicar un conte i fer-lo més entenedor, per exemple.

No hay comentarios:

Publicar un comentario